BRUNO
Bruno er en interaktiv bildebok for barn om den lille gutten Bruno og bestefaren hans som er kunstmaler. Når Brunos bestefar minster inspirasjonen og slutter å male, reiser Bruno ut i byen på jakt etter en ny farge - en farge som ingen har sett før. Boka forteller en historie om hva man er villig til å gjøre for menneskene man er glad i, og hvordan man kan finne lidenskap og inspirasjon på nytt - gjennom andre.
Bruno har både norsk og engelsk tekst og tale, og er en kombinasjon av en barnebok, tegne- og læringsapp for barn, med fortelling, fargelegging og puslespill. I 2015 ble Bruno hedret med en pris under Digital Ehon Awards - en internasjonal pris for digitale barnebøker, som deles ut i Tokyo annethvert år.
I utviklingen av Bruno var tekst og illustrasjoner utgangspunktet – som i en tradisjonell bildebok for barn. Vi ville utforske formatet interaktiv bok, men uten å forstyrre den rolige leseopplevelsen og bryte for mye den klassiske fortellingen. Løsningen ble å lage et alternativ til det å bla om fra en side til den neste.
I boka følger du Bruno fra scene til scene, og beveger deg ved å trykke på en liten origami-sommerfugl som blafrer med vingene. Denne sommerfuglen er det eneste som er animert i hvert bilde, og også det eneste interaktive elementet i fortellingen. Når du trykker på sommerfuglen, bretter bildet seg sammen – som et papirark – og blir til en ny sommerfugl som flyr innover i neste scene før den setter seg ned.
Enkelte detaljer er fargeløse, inntil Bruno oppdager dem og sommerfuglen sveiper over. Det er en fin måte å utnytte formatet på — de animerte effektene blir også med på å fortelle historien.