BRUNO

Bruno er en interaktiv billedbok om den lille gutten Bruno og bestefaren hans som er kunstmaler, og om hva man er villig til å gjøre for å glede de menneskene man er glad i. Når Bruno sin bestefar mister inspirasjonen og nekter å male mer, drar Bruno ut i byen på jakt etter en ny farge som ingen har sett før. 

 

Boka har både norsk og engelsk tekst og tale, og inneholder i tillegg til fortellingen puslespill og fargeleggingsaktivitet. Teksten blir lest av niårige Eilif Nergaard på norsk og en ung, men likevel voksen Ailish Octigan på engelsk. 

 

Bruno ble hedret med en pris under Digital Ehon Awards i 2015. Dette er en internasjonal pris for digitale barnebøker som deles ut i Tokyo annethvert år.

Da vi utviklet Bruno var tekst og illustrasjoner utgangspunktet – som i en tradisjonell billedbok for barn. Vi hadde lyst til å utforske formatet interaktiv bok, men uten å forstyrre den rolige leseopplevelsen og bryte for mye den klassiske fortellingen. Løsningen ble å lage et alternativ til det å bla om fra en side til den neste.

 

I Bruno beveger du seg fra scene til scene ved å trykke på en liten origami-sommerfugl som blafrer med vingene. Denne sommerfuglen er det eneste som er animert i hvert bilde, og også det eneste interaktive elementet. Når du trykker på sommerfuglen, bretter bildet seg sammen – som et papirark – og blir til en ny sommerfugl som flyr innover i neste scene før den setter seg ned. Sommerfuglen er også en del av fortellingen ved at den noen ganger gir objekter farge, andre ganger tar farge fra det den setter seg på. 

app-store-badge.png

Enkelte detaljer er fargeløse, inntil Bruno oppdager dem og sommerfuglen sveiper over. Det er en fin måte å utnytte formatet på — de animerte effektene blir også med på å fortelle historien.

Marie L. Kleve, Dagbladet